Verslag videocall 6/11/2020 Ruimtelijke Planning West-Vlaanderen
Aanwezig :
– Stefaan Barbery, Diensthoofd Ruimtelijke Planning West-Vlaanderen
– Evy Lefevere, Ruimtelijke Planner West-Vlaanderen
De problematiek wordt geschetst van het voorstel Omleidingsweg Kruisweg/Kerkstraat/Dorpsplein
20 jaar is er al een dossier hangende omtrent een mogelijke Ring rond Anzegem. Op 2 weken tijd zou men over dit nieuwe alternatief (onteigeningen Kerkstraat) al dan niet beslissing moeten vallen. Op 6 oktober 2020 is door de gemeente bekend gemaakt via een brief in de brievenbus aan 90% van de bewoners van de betrokken straten dat er een uiteenzetting is op 7 oktober. De Stationstraat is op heden niet onderzocht en zit nog niet in het onteigeningsplan en werd dus ook niet uitgenodigd op de uiteenzetting op 7 oktober. Deze uiteenzetting door het gemeentebestuur is doorgegaan op 7 oktober 2020 uiteenzetting waarin men liet weten dat er in principe op 13 oktober 2020 een beslissing zou genomen worden.
De reden van de huidige videoconferentie is proberen duidelijkheid te krijgen over hoe de vork eigenlijk aan de steel zit. Er werden zodanig veel berichten de wereld ingestuurd, dat de noodzaak zich stelde om een objectief standpunt te krijgen van Provincie West-Vlaanderen. Hieronder een aantal voorbeelden van berichten:
- “De Ringweg zou technisch niet meer mogelijk zijn.”
- “Alle tuinen in de Kerkstraat zijn 60 meter diep, waardoor het perfect mogelijk is om op de tweede lijn te bouwen.”
- “Alle scholen zijn ontsluitbaar via de achterzijde.”
- “Alle zelfstandigen zullen tevreden zijn als ze weten hoeveel ze krijgen voor de onteigening.”
- “De spoorwegovergang is geen probleem.”
- “Trajectcontrole kost 650.000 euro.”
- “Als dit uitgevoerd is, is dit een absolute verbetering voor de kern.”
- “De kost voor een Ringweg en Kerkstraat zullen even duur uitvallen.”
- ” Er zijn 25 leegstaande panden in de Kerkstraat.”
Stefaan Barbery, Diensthoofd Ruimtelijke Orde doet zijn verhaal over onze vraag
over de omleidingsweg via Kruisweg, Kerkstraat en Dorpsplein.
Na 12 jaar onderzoek en studies ter waarde van 300.000 euro over de verschillende tracés in Anzegem, ligt de beslissing nu bij de Gemeente Anzegem. Deze studies onderzochten de volgende onderdelen:
- Mobiliteit
- Geluid
- Luchtkwaliteit
- Bodem- en grondwater
- Oppervlaktewater
- Fauna en flora
- Landschap
- Mens
- Landbouw
Eender hoe je dergelijke dossiers bekijkt, onteigeningen zullen er altijd zijn. De Administratie Ruimtelijke Planning meldde aan de Deputatie dat een Ring in Anzegem noodzakelijk is. Deze Ring werd goedgekeurd door het Schepencollege in Anzegem op 22 april 2020.
Waarom komt het Kerkstraat alternatief nu plots?
Het beste traject die uit de bus kwam in 2019 was de Ring, combinatie van het traject Noord B en tracé 3. Dit tracé voorziet in een reservatiestrook van 30 meter. Hierin zitten de volgende zaken vervat:
Dit betekent echter niet dat de weg over het volledige tracé de volle 28,5 meter breedte zal zijn. De Administratie Ruimtelijke Planning staat open voor een vraag met twee rijstroken en hier en daar een uitvoegstrook zonder fietspaden (als de centrumstraten en zijstraten terug vrachtwagenluw worden kunnen de fietsers in alle veiligheid alles bereiken). De voorziene 28,5 meter kan teruggebracht worden tot ongeveer 10 tot 12 meter, zodat een minimum aan landbouwgrond dient onteigend te worden. Waarom neemt men nu 30 meter reservering? Dit dient voor eventuele ronde punten en ervoor te zorgen om nadien geen extra onteigeningen te vragen. Men verwacht dat de Gemeente Anzegem een beslissing neemt, zodat het AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) zich kan klaarstomen voor de aanleg van de Ringweg.
Daarna is het traject Kruisweg, Kerkstraat en Dorpsplein naar boven gekomen.
Op het schepencollege van 22 april werd beslist in 1.9.1 dat men kiest voor het traject De Ring als enige alternatief. Op 6 juli 2020 had een afvaardiging van het college een overleg met het provinciebestuur en AWV in het kabinet van Minister Lydia Peeters. Tijdens deze meeting was er constant discussie tussen schepenen en burgemeester. Op verzoek van de minister moest de afvaardiging van het college eerst intern bespreken wat nu eigenlijk hun standpunt is. Op vraag van het college heeft AWV het alternatief Kruisweg, Kerkstraat en Dorpsplein ontwikkeld.
De Administratie Ruimtelijke Planning laat weten dat het uitgewerkte alternatief Kruisweg, Kerkstraat en Dorpsplein absoluut niet hun voorkeur wegdraagt en in strijd is met alle principes van leefbaarheid, veiligheid en mobiliteit. De Administratie Ruimtelijke Planning heeft alles tot in de details onderzocht (ter waarde van 300.000 euro) en wenst geen verdere studies uit te werken op kosten van de belastingbetaler. Men verwacht van de Gemeente Anzegem een beslissing te nemen op korte termijn pro De Ringweg (tracé Noord B en tracé 3) daar bepaalde studies in de toekomst komen te vervallen en opnieuw moeten gemaakt worden. Dit wil de provincie absoluut vermijden.
De Gemeente Anzegem had tegen zomer 2020 reeds een standpunt in te nemen. Ze hadden op 22 april al een standpunt ingenomen pro de Ringweg, die ze op 6 juli 2020 herroepen. De Administratie Ruimtelijke Planning vroeg in september 2020 dringend een standpunt in te nemen. De Gemeente Anzegem neemt op 13 oktober 2020 tijdens de Gemeenteraad geen standpunt in, waarbij het belooft op 23 november een standpunt in te nemen.
Verder kwam aan bod
- De N382 in Anzegem is een secundaire weg, hierover beslist de Provincie West-Vlaanderen, maar men wilt een draagvlak in Anzegem.
- Het verkeer omleiden via afrit Deinze naar N60 is een dermate ommeweg die niet te verantwoorden is als men van Kluisbergen richting Kortrijk of Frankrijk moet via de E17.
- Spreiden via de N36 (Deerlijk-Vichte-Ingooigem-Tiegem-Kaster) is dan weer deze kernen bezwaren.
Samengevat
De Provincie heeft alles gedaan aan studies en onderzoeken en is gekomen tot een ideale combinatie van tracé Noord B en tracé 3 en wenst dat Gemeente Anzegem zich hier nu mee akkoord verklaard. Een verder uitstel wordt niet geaccepteerd, wegens het moeten opmaken van dezelfde onderzoeksrapporten met een recentere datum.