Op 12 oktober 2020 is een aangetekend schrijven vertrokken naar de Gemeente Anzegem getekend door 22 getroffen zelfstandigen met het uitdrukkelijk verzet tegen het feit dat de Gemeenteraad een standpunt zou innemen voor de verbreding van de Kerkstraat, Dorpsplein en Kruisweg.
In deze brief werd aangehaald dat:
– de verbreding van de Kerkstraat de zware verkeersbelasting in het centrum niet oplost.
– de impact van een herinrichting van de doortocht door Anzegem gigantisch is.
– de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in Anzegem niet opgelost is.
Onderstaand kunt u de brief lezen (met weglating namen wegens privacy).
Geachte Gemeenteraadsleden, Burgemeester en Schepenen,
- Wij schrijven u aan namens (wegens privacyredenen werden de namen van de 22 handelaars weggelaten).
- Via de website van uw gemeente hebben we kennis genomen van de bijeenroeping van de gemeenteraad voor de zitting van dinsdag 13 oktober 2020.
Op de agenda staat onder meer het innemen van een standpunt m.b.t. de omleidingsweg (zie agendapunt 12 ‘Mobiliteit en verkeersveiligheid’ -12.1 2020/GR/251). - Met dit schrijven willen wij ons uitdrukkelijk verzetten dat de gemeenteraad standpunt zou innemen en zou stemmen over de omleidingsweg.
Dit willen wij als volgt toelichten: - De doortocht van de N382 in Anzegem zorgt al jarenlang voor een aantasting van de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in Anzegem. In kader hiervan werden de mogelijkheden bekeken een omleidingsweg rond de kern van Anzegem te onderzoeken.
Het voorzien van een omleidingsweg van Anzegem ( en het tracé) kent al een lange geschiedenis van tientallen jaren. Zo besliste de Deputatie van de provincie West-Vlaanderen al in 2008 dat de aanleg van een ringweg gerechtvaardigd was. Toen werden al enkele omleidingstracés naar voren geschoven.
Na vele jaren van studies en het onderzoeken van verschillende alternatieven besliste de Deputatie van de provincie West-Vlaanderen in de zitting van 25 oktober 2018 over een voorkeurstracé voor een omleidingsweg, nl. een combinatie van tracé Noord Ben tracé 3. - Niettegenstaande de duidelijke keuze voor een omleidingsweg rond Anzegem, onderzocht uw gemeente (mede onder druk van actiegroepen) het alternatief om geen omleidingsweg meer te voorzien en te opteren voor een aangepaste doortocht doorheen het centrum van Anzegem.
Voorgaand alternatief over de mogelijke herinrichting van de doortocht van Anzegem werd hierbij voorgelegd aan Agentschap Wegen en Verkeer. Het Agentschap was hierbij geen vragende partij nu dit alternatief de verkeersveiligheid niet zou verbeteren en tal van onteigeningen tot gevolg zou hebben. - Het college van burgemeester en schepenen nam vervolgens in de zitting van 22 april 2020 expliciet standpunt in over de omleidingsweg van Anzegem:
De visie van het bestuur was duidelijk:
“Art.1: de visie van de aanleg van een omleidingsweg (plan met 5° traject in bijlage) te onderschrijven aangezien er geen haalbare alternatieven zijn om de problematiek van de verkeersleefbaarheid in de doortocht Anzegem aan te pakken. Als voorwaarde wordt evenwel gesteld dat infrastructurele maatregelen genomen moeten worden om de impact op de verkeersleefbaarheid in Kaster te beperken. Deze infrastructurele maatregelen moeten minstens bestaan uit een voetgangers-en .fietserstunnel ter hoogte van het kruispunt N382 – Juliaan Claerhoutstraat en uit het rechttrekken van de bocht aan datzelfde kruispunt. Naast de ingreep in het centrum van Kaster moet ingezet worden op voldoende veilige voorzieningen ter hoogte van de aansluiting van de omleidingsweg met de N382.
Art.2: de provincie en AWV te verzoeken om de mogelijkheden te onderzoeken om de omleidingsweg tot voorbij Kaster aan te leggen.
Kortom, de gemeente oordeelde op grond van zowel feitelijke als juridische overwegingen dat een herinrichting van de doortocht van Anzegem geen alternatief was gezien de vele onteigeningen en de zware verkeersbelasting in centrum niet opgelost zou worden. - Via een schrijven van 6 oktober 2020 ontvingen wij plots het bericht dat het alternatief van de herinrichting van de doortocht van Anzegem alsnog op tafel zou liggen en de gemeenteraad op 13 oktober hierover standpunt zou innemen.
Er werd onder meer verwezen naar plannen waaruit blijkt dat 54-tal (!) woningen in de KruiswegKerkstraat en Dorpsplein onteigend zouden moeten worden.
In dit schrijven werd ook meegedeeld dat er een infomoment zou plaatsvinden amper één dag later, op woensdag 7 oktober 2020 over de optie om de doortocht Anzegem te voorzien van een breder, verkeersveilig profiel. - Nazicht van het plan over een herinrichting van de doortocht van Anzegem leert dat de impact gigantisch is voor het centrum van Anzegem.
Zo zouden zo’n 54 gebouwen waaronder enkele appartementsgebouwen onteigend moeten worden. Ook gemeenschapsvoorzieningen zoals de plaatselijk bibliotheek zouden sneuvelen.
Bovendien en des te belangrijker, de verkeersbelasting in het centrum van Anzegem zou via dit alternatief helemaal niet opgelost geraken. - Het mag duidelijk zijn dat dit geen manier van werken is en alles behalve een zorgvuldig handelen van de overheid inhoudt.
De dag na het uitsturen van de brieven een infomoment organiseren om de week nadien een standpunt in te nemen over de omleidingsweg (of liever het niet meer voorzien van een omleidingsweg) terwijl het dossier van de omleidingsweg al een duurtijd kent van 10-tal jaren, is ongezien.
Zonder deftig openbaar onderzoek en inspraak van de bevolking zou uw gemeenteraad al standpunt innemen over een nieuwe wending in het dossier van de omleidingsweg. Een nieuwe wending die een gigantische impact heeft op het centrum van Anzegem. - Uw gemeenteraad kan als zorgvuldig handelde overheid onmogelijk agendapunt 12 behandelen en laten stemmen.
Dit zou volledig indruisen tegen enerzijds de beginselen van behoorlijk bestuur, zoals onder meer het zorgvuldigheidsbeginsel, redelijkheidsbeginsel, rechtszekerheids- en vertrouwensbeginsel en anderzijds de deugdelijke besluitvorming. - Wij gaan er dan ook van uit dat uw gemeenteraad agendapunt 12 schrapt en dit niet zal behandelen op de gemeenteraad van komende dinsdag 13 oktober 2020, tenzi.i om het plan af te keuren.
Met vriendelijke groeten,
(wegens privacyredenen werden deze naam weggelaten)